Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

ΦΟΒΙΕΣ-ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ, ΦΟΒΟΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ.

Φόβος-Φοβία-Άγχος. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά και οι διαφορές τους;


Φόβος.
  • Με το όρο φόβο, εννοούμε το συναίσθημα που δημιουργείται στο άτομο όταν βρεθεί υπό την απειλή ενός συγκεκριμένου  και πραγματικού αντικειμένου ή μιας περίστασης. Πρόκειται στην ουσία, για μια φυσική αντίδραση προσαρμογής, που προετοιμάζει το άτομο να αντιμετωπίσει καταστάσεις ανάγκης και να προφυλαχθεί από κινδύνους που είναι αντικειμενικά πραγματικοί. Π.χ. ο φόβος επέρχεται ως αποτέλεσμα ενός ξαφνικού κρότου.
  • Ο φόβος κοπάζει μετά την εξουδετέρωση ή την εξαφάνιση του συγκεκριμένου αντικειμένου ή της απειλητική κατάστασης.
  • Συνήθεις αντιδράσεις του ατόμου στο κίνδυνο είναι η φυγή ή η πάλη. Όταν αντιμετωπίσει ή αποφύγει το ερέθισμα ο φόβος μειώνεται.
  • Οι καταστάσεις που προκαλούν φόβο στο άτομο είναι υποκειμενικές. Αυτό σημαίνει πως μια κατάσταση μπορεί να αποτελεί κίνδυνο για έναν άνθρωπο και για κάποιον  άλλον όχι.
Άγχος.

  • Το άγχος είναι διάχυτο και αποσυνδεδεμένο από αντικείμενα ή αντικειμενικές καταστάσεις. Πρόκειται για ένα γενικευμένο συναίσθημα ανησυχίας που δημιουργείται στο άτομο, χωρίς αυτό να μπορεί να εντοπίσει ένα συγκεκριμένο πρόσωπο ή μια κατάσταση που να προκαλεί το συναίσθημα αυτό. Π.χ. άγχος νιώθουμε πριν από μια σημαντική συνάντηση  ή ένα δύσκολο διαγώνισμα.
  • Το άγχος δεν μειώνεται απαραίτητα, όταν το ερέθισμα εξαφανιστεί ή απομακρυνθεί.
  • Συνήθως, η συμπεριφορά του ατόμου είναι δυσανάλογη προς την "αντικειμενική" πραγματικότητα, όταν βρίσκεται σε μια κατάσταση άγχους. Παρατηρούνται έντονες σωματικές αντιδράσεις όπως εφίδρωση, ταχυπαλμία, σφίξιμο στο στομάχι.
  • Οι καταστάσεις που προκαλούν άγχος στο άτομο είναι υποκειμενικές.
Φοβία.

  • Είναι ο υπερβολικός, παράλογος και αδικαιολόγητος φόβος που νιώθει το άτομο για ένα συγκεκριμένο είδος ερεθισμάτων όπως είναι τα κλειστά μέρη (π.χ. ασανσέρ), τα φυσικά φαινόμενα (π.χ. σκοτάδι, σεισμοί, κεραυνοί), η αγοραφοβία, η ζωοφοβία και άλλα.
  • Το άτομο φοβάται ότι κάτι κακό θα του συμβεί αν έρθει αντιμέτωπο με το συγκεκριμένο ερέθισμα, για αυτό το αποφεύγει. Αν, ωστόσο, έρθει σε επαφή με το ερέθισμα, βιώνει έντονο άγχος. Τα συμπτώματα μειώνονται όταν το φοβογόνο ερέθισμα αποσυρθεί.
  • Η συμπεριφορά αποφυγής ή το έντονο άγχος που βιώνει το άτομο, μειώνει  τη καθημερινή λειτουργικότητά του και παρεμποδίζει τις καθημερινές του αντιδράσεις. Παρόλα αυτά, γνωρίζει πως η συμπεριφορά του και ο φόβος του για το ερέθισμα είναι παράλογος και πως η αντίδρασή του είναι δυσανάλογη προς την αιτία που τη προκαλεί.
    Aγοραφοβία και διαταραχή πανικού. Ποια τα συμπτώματα και ποια είναι η σχέση των δύο διαταραχών;

    • Αγοραφοβία είναι ο φόβος που νιώθει το άτομο όταν βρίσκεται σε χώρους από όπου η διαφυγή είναι δύσκολη ή δε μπορεί να βρει εύκολα βοήθεια. Έτσι, χαρακτηρίζεται από μια απροθυμία να απομακρυνθεί από το σπίτι του, το οποίο θεωρεί χώρο ασφαλείας. Φοβάται να βρεθεί σε κινηματογράφο, πολυσύχναστους δρόμους, μαγαζιά και λεωφορεία με πολύ κόσμο ή να ταξιδέψει με τραίνο ή αυτοκίνητο, καταστάσεις τις οποίες αποφεύγει ή τις βιώνει με έντονο άγχος.
    • Η διαταραχή πανικού χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες κρίσεις ή προσβολές πανικού, κατά τις οποίες το άτομο για ένα διάστημα (συνήθως) 10-20 λεπτών νιώθει έντονο άγχος και δυσφορία. Τα συμπτώματα είναι σωματικά, όπως εφίδρωση, αίσθημα ζάλης, ρίγη, τάσεις λιποθυμίας, δύσπνοια, τρέμουλο, ναυτία ή κοιλιακή ενόχληση και ψυχολογικά, όπως ο φόβος ότι θα τρελαθεί, θα χάσει τον έλεγχο, θα πεθάνει, η ανάγκη να απομακρυνθεί από το χώρο όπου βρίσκεται, ο φόβος ότι θα πάθει πάλι κρίση πανικού. Τα συμπτώματα αυτά ξεκινούν απότομα, αιφνίδια και το άτομο καταλαμβάνεται από μια επίμονη ανησυχία ότι θα ξαναπάθει κρίση.
    • Σε πολλές περιπτώσεις η αγοραφοβία και οι προσβολές πανικού σχετίζονται. Τα άτομα που έχουν πάθει μια κρίση πανικού, συνδέουν την εμφάνισή της με το μέρος που την έπαθαν. Κατά συνέπεια αποφεύγουν εκείνο το μέρος και η αποφυγή αυτή επεκτείνεται και σε άλλα μέρη με παρόμοια χαρακτηριστικά. Δε θέλουν να αφήσουν το χώρο ασφαλείας τους διότι διακατέχονται από έντονη ανησυχία ότι θα πάθουν πάλι κρίση πανικού και κανείς δε θα μπορέσει να τους βοηθήσει ή δε θα διαφύγουν εύκολα. Προσπαθούν να προστατέψουν τον εαυτό τους. Έτσι, αναπτύσσουν αγοραφοβία και οι δύο διαταραχές στην περίπτωση αυτή συνυπάρχουν.
    • Υπάρχουν, ωστόσο, περιπτώσεις, όπου το άτομο εμφανίζει αγοραφοβία χωρίς ιστορικό διαταραχής πανικού, ή διαταραχή πανικού χωρίς αγοραφοβία.
    Κοινωνική φοβία. Ποια είναι τα συμπτώματά της;



           Το άτομο που πάσχει από κοινωνική φοβία, διακατατέχεται από έντονο άγχος όταν πρόκειται να λάβει μέρος σε κάποια κοινωνική εκδήλωση, π.χ. να πάει σε ένα πάρτυ, να κάνει ή να παρακολουθήσει κάποια διάλεξη και άλλες. Σε τέτοιες περιστάσεις αισθάνεται ότι είναι το επίκεντρο της προσοχής, κοκκινίζει, τρέμει, ιδρώνει και για αυτό  προσπαθεί να τις αποφύγει, διαφορετικά τις υπομένει με έντονο άγχος. Νιώθει ότι θα κριθεί ή ότι θα ενεργήσει με τρόπο εξευτελιστικό και αμήχανο, ή ότι θα πει κάτι που θα προκαλέσει αρνητικά σχόλια. Παρόλο που καταλαβαίνει ότι ο φόβος του είναι παράλογος,  αποφεύγει τέτοιου είδους καταστάσεις σε τέτοιο σημείο ώστε να μειώνει τη καθημερινή λειτουργικότητά του.

           Συνήθως συνυπάρχει με υπερευαισθησία στη κριτική και την απόρριψη, χαμηλή αυτοεκτίμηση και  δυσκολία στην διεκδικητική συμπεριφορά.




    Ειδική φοβία. Ποια είναι τα συμπτώματά της;



            Ένα άτομο που πάσχει από ειδική φοβία, παρουσιάζει έντονο, επίμονο και παράλογο φόβο όταν έρχεται σε επαφή με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή κατάσταση. Οι πιο συχνές ειδικές φοβίες είναι οι φοβίες των ζώων και των εντόμων, του αίματος, του ύψους, του σκοταδιού, των κλειστών χώρων, των φυσικών φαινομένων (π.χ. σεισμών, αστραπών, βροντών), του οδοντιάτρου. Το άτομο, αν και καταλαβαίνει ότι ο φόβος του είναι παράλογος, απφεύγει το συγκεκριμένο ερέθισμα ή κατάσταση, διαφορετικά τη βιώνει με έντονο άγχος όταν έρχεται σε επαφή με αυτή, μειώνοντας έτσι τη λειτουργικότητά του. 



    Σχολική φοβία. Τι είναι;



           Ως σχολική φοβία χαρακτηρίζεται η άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο γιατί εκεί νιώθει έντονες σωματικές και ψυχικές ενοχλήσεις, οι οποίες στο σπίτι εξαφανίζονται. Σωματικά συμπτώματα, μπορεί να είναι ναυτία, εμετός, πονοκέφαλος, διάρροια, ενώ τα ψυχικά συμπτώματα είναι άγχος, δυσφορία, άρνηση. Τα συμπτώματα αυτά ξεκινούν από τη στιγμή που ξυπνάει και ετοιμάζεται για να πάει στο σχολείο και υποχωρούν όταν οι γονείς του επιτρέπουν να μείνει στο σπίτι. Βέβαια, όλοι οι γονείς έχουν βρεθεί μπροστά σε κάποια περιστασιακή απροθυμία του παιδιού να πάει στο σχολείο, όμως, στην περίπτωση της σχολικής φοβίας, τα συμπτώματα και η αρνητικότητα του παιδιού ξεφεύγουν κατά πολύ από τα όρια της απλής απροθυμίας.

           Η σχολική φοβία οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως είναι οι μαθησιακές δυσκολίες και ο φόβος αποτυχίας, οι υπερβολικές πιέσεις και οι υψηλές προσδοκίες των γονέων, το μέγεθος του σχολείου, οι ίδιοι οι δάσκαλοι, οι συμμαθητές και άλλα. 



    Πως να αντιμετωπίσουμε τις φοβίες μας;



           Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε από τις φοβίες μας, μπορούμε να ακολουθήσουμε κάποιες από τις ακόλουθες ενέργειες:

    -Να κάνουμε έναν διάλογο με τον εαυτό μας για τις φοβίες μας. Να τις αναλύσουμε και να προσπαθήσουμε να καθορίσουμε τι είναι αυτό που πραγματικά φοβόμαστε ότι θα συμβεί και αν αυτό είναι λογικό ή υπερβολικό.
    -Να γνωρίσουμε το φοβικό αντικείμενο βαθμιαία και ενώ αρχικά νιώθουμε απόλυτα ασφαλείς. Συγκεκριμένα, μπορούμε να ιεραρχήσουμε τις καταστάσεις που μας προκαλούν άγχος, από τη λιγότερο αγχωτική μέχρι εκείνη που μας προκαλεί το μεγαλύτερο άγχος και να εκτεθούμε σε αυτές τις καταστάσεις μέχρι να νιώσουμε ασφάλεια και σιγουριά στη καθεμία.
    -Να συζητήσουμε με έναν άλλον άνθρωπο σχετικά με τη φοβία μας. Η συζήτηση πολλές φορές βοηθάει στο να συνειδητοποιήσουμε καλύτερα το παράλογο των φοβιών μας και να αποφασίσουμε να τις αντιμετωπίσουμε. 
    -Να εστιάσουμε την προσοχή μας στην εισπνοή και εκπνοή μας. Η συγκέντρωση στην αναπνοή είναι το άλφα και το ωμέγα της χαλάρωσης και της απόλυτης ηρεμίας.




    Tι να κάνουμε με τα σχολειοφοβικά παιδιά;



           Καταρχάς, είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν ότι το παιδί έχει πράγματι σοβαρό πρόβλημα σχετικά με τη σχολική φοίτηση όταν:
    -οι ίδιοι οι γονείς ήδη έχουν προσπαθήσει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα να πείσουν το παιδί να πάει στο σχολείο χωρίς θετικό αποτέλεσμα.
    -το παιδί έχει άγχος σε σχέση με πολλά άλλα ζητήματα και συνήθως προσκολλάται σε ένα θέμα (π.χ.στην υγεία της μητέρας του), μεταπηδά σε κάποιο άλλο (π.χ.στις ειρωνείες του δασκάλου) και έπειτα σε άλλο (π.χ.στις απειλές κάποιου συμμαθητή στην αυλή του σχολείου).
    -το παιδί παρουσιάζει σωματικά συμπτώματα, τα οποία εξαφανίζονται όταν δεν πηγαίνει στο σχολείο (π.χ.τις αργίες, τα Σαββατοκύριακα).
           Τα περισσότερα παιδιά(80%) εμφανίζουν κάποια στιγμή στη ζωή τους δυσκολία να προσαρμοστούν στο σχολείο και βρίσκουν προφάσεις για να το αποφύγουν. Αυτό που χρειάζεται οι γονείς να κάνουν είναι:
    -να δείξουν υπομονή και μια στάση κατανόησης απέναντι στο παιδί. Αν οι γονείς παρατηρήσουν ότι το παιδί προσποιείται τα σωματικά συμπτώματα ή κάνει τον άρρωστο, μπορούν να συζητήσουν μαζί του και να κάνουν μια διερεύνηση της ζωής του στο σχολείο. Μπορεί να ανακαλύψουν μια υπερευαισθησία ή φόβο που εύκολα μπορεί να ξεπεραστεί με την ενθάρρυνση και την υποστήριξη των γονιών.
    -να συνεργάζονται με το σχολείο, διότι η ανταλλαγή πληροφοριών μπορεί να οδηγήσει στη λήψη σημαντικών αποφάσεων, όπως την αλλαγή της τάξης ή ακόμα και του σχολείου, την έναρξη ατομικής ψυχοθεραπείας και άλλες.
    -να βοηθήσουν το παιδί να προσεγγίσει σταδιακά το σχολείο αρχίζοντας απο καταστάσεις που του προκαλούν λιγότερο άγχος(όπως, το να το πάνε κάποιο Σαββατο να δει το σχολείο και να το παρατηρήσει) και καταλήγοντας σε καταστάσεις που του προκαλούν περισσότερο άγχος(όπως το να βρεθεί μέσα στη τάξη με το δάσκαλό του).
    -να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό αν παρά τις προσπάθειές τους δεν έχει παρατηρηθεί κάποια μείωση στις αντιδράσεις του παιδιού.


    Φοβίες και παιδιά.



    Α) Αναπτυξιακές τάσεις. Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί φόβοι στα παιδιά;



           Μπορούμε να προκαλέσουμε φόβο σε ένα βρέφος, ακόμα και από τις πρώτες μέρες της ζωής του, προκαλώντας έναν οξύ, δυνατό κρότο πίσω του ή με το να κάνουμε πως το αφήνουμε να πέσει. Κατά τη βρεφική ηλικία, μέχρι την ηλικία των 6-7 μηνών, το βρέφος δεν ανησυχεί όταν βρίσκεται με ξένα πρόσωπα, αλλά από τον 7ο μήνα και μετά αλλάζει στάση προς τα άγνωστα πρόσωπα και αναπτύσσει το φόβο αποχωρισμού, ο οποίος μπορεί να γενικευτεί σε καταστάσεις που είναι πρωτόγνωρες και άγνωστες.
           Οι καταστάσεις που προκαλούν φόβο στο παιδί της προσχολικής ηλικίας (2-5/6) συνδέονται κυρίως με το άγνωστο και το ξαφνικό. Πράγματα, για τα οποία το παιδί δεν έχει τον έλεγχο (όπως είναι το σκοτάδι, οι καταιγίδες, η θάλασσα, ο γιατρός, τα μεγάλα ζώα) είναι βασικές πηγές φόβου για τα παιδιά. Καθώς μεγαλώνουν, οι φόβοι τους γίνονται πιο απροσδιόριστοι. Αρχίζουν να φοβούνται το να μένουν μόνα τους στο σπίτι, τους "κακούς" ανθρώπους, το θάνατο, τις ασθένειες, τα ψηλά σημεία.
           Κατά την παιδική ηλικία (6-12), οι φόβοι των παιδιών είναι τόσο συχνοί-κοινοί, σύμφωνα με μελέτες, ώστε μπορεί να υποστηριχθεί πως είναι "φυσιολογικό" να φοβούνται το ένα ή το άλλο ερέθισμα. Βέβαια, παρόλο που οι φόβοι είναι κάτι συνηθισμένο στην παιδική ηλικία, η σοβαρότητα των φοβικών αντιδράσεων του παιδιού κρίνεται από τις συνέπειές τους στη καθημερινή ζωή του. Είναι, ωστόσο ενθαρρυντικό να ξέρουν οι γονείς πως οι περισσότεροι φόβοι στην παιδική ηλικία είναι παροδικοί.
           Αργότερα, στην εφηβεία, οι φόβοι αρχίζουν να γίνονται πιο προσωπικοί, όπως είναι εκείνοι που αφορούν τις σχέσεις με το άλλο φύλο, ο φόβος της αποτυχίας, της εύρεσης προσωπικής ταυτότητας και άλλοι.
           Για να κρίνουμε κατά πόσον ο φόβος αποτελεί μια ασυνήθη συναισθηματική διαταραχή, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τους φυσιολογικούς φόβους που βιώνουν τα παιδιά καθώς μεγαλώνουν.


    Β)Πώς δημιουργούνται οι παιδικοί φόβοι;


    -Το παιδί μπορεί να βιώσει μια αρνητική εμπειρία με ένα ερέθισμα, όπως το να το δαγκώσει ή να του επιτεθεί σκύλος και να εκδηλώσει φόβο προς τους σκύλους ακόμα και προς κάθε άλλο παρόμοιο τετράποδο.
    -Το παιδί μπορεί να αποκτήσει φόβο προς ένα συγκεκριμένο ερέθισμα, χωρίς να προηγηθεί μια άμεση ή έμμεση αρνητική εμπειρία με αυτό, αλλά απλώς με το να παρατηρεί ένα άλλο πρόσωπο να εκδηλώνει φόβο προς το ερέθισμα αυτό.  
    -Το παιδί μπορεί να εκδηλώσει φόβο προς ένα ερέθισμα, χωρίς να έχει μια αρνητική εμπειρία με αυτό, αλλά επειδή το "ουδέτερο" ερέθισμα έχει συνδεθεί χωροχρονικά με ένα άλλο φοβικό ερέθισμα. Όπως γίνεται στην περίπτωση που το παιδί ακούει έναν σκύλο να γαβγίσει επίμονα και τελικά γίνεται σεισμός. Αρχίζει να φοβάται το γάβγισμα του σκύλου που ήταν ουδέτερο ερέθισμα, επειδή αυτό χωροχρονικά έχει συνδεθεί με το σεισμό και νομίζει πως θα ξαναγίνει. 
    -Ένα ερέθισμα μπορεί να προκαλέσει φόβο στο παιδί επειδή στο ερέθισμα αυτό έχει γίνει μετατόπιση του φόβου που προκαλεί μια άλλη πραγματική πηγή φόβου. Ένα σύνηθες φαινόμενο φόβου μέσω μετατόπισης, είναι η σχολική φοβία, όπου κάποιες φορές, ο φόβος του αποχωρισμού του παιδιού από τη μητέρα έχει μετατοπιστεί προς ένα ουδέτερο ερέθισμα, το σχολείο.


    Γ)Πώς να βοηθήσουμε το παιδί να αντιμετωπίσει τους φόβους του;



           Βάσει ερευνών, οι μέθοδοι και οι τεχνικές που αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για να βοηθήσουμε το παιδί να ξεπεράσει τους φόβους του είναι:
    -να το βοηθήσουν οι γονείς να αναπτύξει δεξιότητες, με τις οποίες μπορούν να αντιμετωπίσουν το φοβογόνο ερέθισμα, όπως το να έχει ένα φακό δίπλα του και να τον ανάβει, αν φοβάται το σκοτάδι.
    -να έρχεται σταδιακά σε επαφή με το φοβικό αντικείμενο,
    -να γνωρίσει βαθμιαία το αντικείμενο ή την κατάσταση ενώ θα αιθάνεται απόλυτα ασφαλής.


           Οι μέθοδοι που αποδείχθηκαν αποτελεσματικές μερικές φορές μόνο για να ξεπεράσει το παιδί τους φόβους του είναι:
    -να εξηγούνε οι γονείς στο παιδί με λόγια ότι το αντικείμενο αυτό δεν αποτελεί απειλή και δεν είναι επικίνδυνο,
    -να εξηγούν με λόγια και ταυτόχρονα να δείχνουν έμπρακτα ότι το αντικείμενο δεν είναι επικίνδυνο,
    -να αναφέρουν παραδείγματα θαρραλέας αντιμετώπισης του αντικειμένου (συνήθως παραδείγματα άλλων παιδιών που δεν έχουν φόβους),

    -να βοηθήσουμε το παιδί να συνδέσει το αντικείμενο όχι με το άγχος αλλά με κάτι ευχάριστο.


           Οι μέθοδοι που δε βοηθάνε καθόλου το παιδί να ξεπεράσει τους φόβους του είναι:
    -να αγνοούν οι γονείς τους φόβους του θεωρώντας ότι κάποια στιγμή θα τους ξεπεράσουν μόνα τους,
    -να φέρουν το παιδί σε επαφή με το αντικείμενο δια της βίας ή να απομακρύνουν συνεχώς το αντικείμενο,

    -να χορηγούν ηρεμιστικά στο παιδί.


           













       

    3 σχόλια:

    1. Γειά σας, θά ήθελα την συμβουλή σας πάνω στο θέμα με τις φοβίες των παιδιών. Έχω δύο μικρά 2,5 ετών διδυμάκια, ο μικρός μου έχει φοβία με το θέμα της αφόδευσης, μία φορά πόνεσε και απο τότε κλαίει πολύ και δεν θέλει να κάνει κακά του, με αποτέλεσμα να έχει δυσκοιλιότητα. Δεν έχει κόψει την πάνα. Τον παιδίατρο που ρώτησα μου είπε οτι είναι ψυχολογικό... Πως δηλαδή να τον αντιμετωπίζω την ώρα που κλαίει ασταμάτητα και ενώ θέλει να τα κάνει απο το πείσμα του δεν τα αφήνει;... Τι να κάνω;;

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    2. Ελένη καλησπέρα! Διάβασα το μήνυμά σου και από αυτά που μου γράφεις καταλαβαίνω ότι είσαι αρκετά αγχωμένη με το θέμα αυτό! Η δυσκοιλιότητα είναι ένα αρκετά συχνό φαινόμενο σε παιδιά βρεφικής και παιδικής ηλικίας ενώ μία από τις πολλές αιτίες που την προκαλεί, είναι η εμπειρία του παιδιού από επώδυνη αφόδευση. Υπάρχουν ορισμένα ερωτήματα στα οποία είναι καλο να δώσεις βάση. Η δυσκοιλιότητα εμφανίστηκε από τότε που το παιδί πόνεσε ή υπήρχε κάποια δυσκολία και πριν από την εμπειρία αυτή; Πόσο καιρό παρουσιάζει δυσκοιλιότητα; Πόσο συχνά ενεργείται; Όταν ενεργείται πώς είναι τα κόπρανα; Πόσο συχνά (μέσα σε μια ημέρα ή μια εβδομάδα) θέλει να τα κάνει αλλά δε τ' αφήνει; Έχει αποκλείσει ο παιδίατρος το ενδεχόμενο οργανικής βλάβης μέσω των απαραίτητων εξετάσεων; Σου έχει προτείνει κάποια ειδικά σκευάσματα τα οποία διευκολύνουν την αφόδευση;
      Πρώτα από όλα, κάποιες πρακτικές συμβουλές για να πετύχουμε πιο συχνές κενώσεις του εντέρου είναι οι εξής:
      -η διατροφή του είναι καλό να είναι ισορροπημένη (να κάνει πέντε γεύματα την ημέρα όσο είναι αυτό εφικτό) και να περιλαμβάνει τροφές που διευκολύνουν την αφόδευση, όπως αρκετά λαχανικά και φρούτα, όσπρια, δημητριακά, προιόντα ολικής άλεσης κ.α. Είν
      -αύξησε τη ποσότητα υγρών (νερό, χυμούς φρούτων κ.α.)στη διάρκεια της ημέρας, γιατί μαλακώνουν τα κόπρανα και διευκολύνουν την αφόδευση,
      - η κινητική δραστηριότητα του παιδιού είναι επίσης σημαντική γιατί θέτει σε λειτουργία και το έντερο!
      Από εκεί και πέρα:
      - Η άσκηση για τη διακοπή της πάνας είναι καλό να ξεκινά στην ηλικία των 1.5-2 ετών αφού στην ηλικία των 2.5 ετών τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει έλεγχο των σφιγκτήρων! Είναι, λοιπόν, σε μια ηλικία που η πάνα μπορεί να διακοπεί! Ξεκίνα ένα πρόγραμμα σταδιακής διακοπής της για το οποίο θα είναι ενήμερο το ίδιο το παιδί. Πες του με απλά λόγια ότι είναι πια μεγάλο παιδί και θα ήταν καλό να χρησιμοποιεί τη τουαλέτα όπως και οι γονείς του! Μπορείς να του πάρεις δώρο εσώρουχα με τους αγαπημένους του ήρωες για να θέλει από μόνος του να τα δοκιμάσει ή να του πάρεις ένα γιογιο και να του δείξεις πού θα το βάλεις ώστε να πηγαίνει εκεί όποτε έχει την ανάγκη!
      - Πολύ σημαντική είναι η δική σου ενθάρρυνση σε αυτή τη διαδικασία. Καταλαβαίνω πως δημιουργεί σύγχυση και ανησυχία αλλά είναι σημαντικό για το παιδί να νιώσει τη στήριξή σου! Για αυτό να επιβραβεύεις οποιαδήποτε προσπάθειά του ή επιθυμητή συμπεριφορά ακόμα και αν αυτή είναι πολύ μικρή. Όταν κλαίει πολύ προσπάθησε να τον ηρεμείς και δείξ' του έμπρακτα ότι είσαι δίπλα του χωρίς άγχος ή πίεση! Δώσ' του να καταλάβει ότι θα τα καταφέρετε μαζί και ότι είστε μαζί σε αυτή τη προσπάθεια!
      - Τιμωρίες και πιέσεις του παιδιού είναι καλό να αποφεύγονται γιατί δε θα έχουν κανένα αποτέλεσμα! Αντίθετα θα πιέσουν ακόμα περισσότερο το παιδί και θα δυσκολέψουν τη διαδικασία! Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να του εξηγήσεις με απλά λόγια τα αρνητικά αποτέλεσματα που έχει η προσπάθεια κατακράτησης των κοπράνων!
      - Η εκπαίδευση στη τουαλέτα είναι πολύ σημαντικό να γίνει. Δείχνοντας εμπιστοσύνη στο παιδί θα νιώσει εμπιστοσύνη και εκείνο στον εαυτό του! Είναι σημαντικό να ενθαρρύνεις το παιδί να χρησιμοποιεί τη τουαλέτα τουλάχιστον μισή ώρα μετά από ένα ή δύο κυρίως γεύματα της ημέρας! Δώσε λίγο χρόνο πρώτα να ηρεμήσει, να χαλαρώσει και στη συνέχεια μπορείς να το καθοδηγήσεις στο καινούργιο του γιογιο όπου μπορεί να μείνει για 5-10 λεπτά. Αν δεν υπάρχει αποτέλεσμα, χωρίς άγχος τον αφήνεις να κάνει κάτι άλλο και ύστερα προσπαθείτε πάλι! Μπορείς να έχεις δίπλα του ένα αγαπημένο του αντικείμενο ή ένα βιβλίο ώστε να απασχολείται και να του είναι λίγο πιο ευχάριστη η διαδικασία.
      Αυτή τη στιγμή έχει συνδέσει την αφόδευση με το πόνο! Είναι σημαντικό λοιπόν να γίνει η αποσύνδεση και σε αυτό θα πρέπει να νιώσει ότι σε έχει δίπλα του! Οποιοδήποτε άγχος, επηρεάζει το ίδιο το παιδί! Να θυμάσαι ότι απαιτείται χρόνος για ένα καλό αποτέλεσμα και ότι υπάρχει η πιθανότητα της υποτροπής! Για αυτό να έχεις κουράγιο, υπομονή και ψυχραιμία!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    3. Καλησπέρα, έχω ενα παιδάκι 3,5χρονων και εχουμέ δοκιμασει τα πάντα, έχουμε επισκεφθεί παιδογαστρεντερολογο, έχει παρει κατά καιρούς φάρμακα, χωρίς αποτέλεσμα.. συνεχίζει εδώ και περίπου 2 χρόνια να κρατάει τα κακά του έχει βγάλει την πάνα πολύ γρήγορα και εκεί ήταν που είχαμε μπει σε μια σειρά και ξαφνικά άρχισε πάλι να τα κρατάει.η διατροφή του είναι παρα πολύ προσεγμένη για να τον βοηθάει αλλά δεν έχει ούτε αυτό αποτέλεσμα.. κλαίει κάθε φορά που είναι η μέρα για κακά μπορεί να είναι στην τουαλέτα ή στο γιογιό μέχρι και 3ωρες... στο τέλος του φωνάζω τον πιεζω πολύ και τοτε κανει.έχω απελπιστει πια πείτε μου τι να κάνω!!!

      ΑπάντησηΔιαγραφή